הגמרא במסכת חולין שואלת מספר שאלות מעניינות…
אָמְרוּ לֵיהּ פַּפּוּנָאֵי לְרַב מַתְנָה:… מֹשֶׁה מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן? (בראשית ו). "בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר". מה פשר השאלה ? וכי משה לא מוזכר בתורה? אותו דבר לגבי שאר האנשים…. מדוע מחפשים דווקא לאנשים האלה את המקור שלהם בתורה? אין עוד אנשים מעניינים? דווקא אסתר המן ומרדכי? נתמקד בעיקר באסתר:
הָמָן מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן? (שם ג) "הֲמִן הָעֵץ".
אֶסְתֵּר מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן? (דברים לא) "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר". זה המקור לאסתר….
מָרְדֳּכַי מִן הַתּוֹרָה מִנַּיִן? דִּכְתִיב, (שמות ל) "מָר דְּרוֹר". וּמְתַרְגְּמִינָן, מֵירָא דַּכְיָא:
אם כן, מדוע צריך לחפש לאסתר מקור מן התורה? מה פשר השאלה?
המקור לפנינו: פסוק יח…
- דברים פרק לא
(טז) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא בָא שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ וַעֲזָבַנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ:
(יז) וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם הַהוּא וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם וְהָיָה לֶאֱכֹל וּמְצָאֻהוּ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה:
(יח) וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים: הקב"ה אומר שבזמן הזה כשעם ישראל יעזוב את ה' הוא יסתיר את פניו. מה פשר הכפילות הזאת? מדוע צריך את הכפל של הסתר אסתיר? ובנוסף, מה הקשר בין זה לבין אסתר?
בפשטות, אם חשבת שהגעת לשיא של הסתרה מצד הקב"ה, יש שם עוד עומק של הסתרה. ודבר זה מקביל למגילה: גלות פרס ומדי, אין מלכות לישראל, עם ישראל לא יושב בארצו, וחשבנו אז שזה ו זה ההסתרה הגדולה… אבל בתוך ההסתרה הזאת יש עוד הסתרה, והיא הגזירה הקשה.
אז בפשטות הסתר אסתיר פירושו התקופה שבה חיה אסתר, שהיתה נסתרת.
זה פירוש אחד: יש הסתרה, ויש הסתר בתוך ההסתרה….
(יט) וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְלַמְּדָהּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימָהּ בְּפִיהֶם לְמַעַן תִּהְיֶה לִּי הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְעֵד בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל:
יש עוד פירוש:
פעם הרבי היה מחלק דולרים לאנשים, ופעם אחת עבר לפניו איזה אדם עם כיפה גדולה, ואותו אדם אומר לו 'אל תריאה אותי ככה, אני כומר. אני יהודי שגדלתי משפחה נוצרית והיום אני כומר שמטיף ומרצה…' שואל אותו איך אתה מרגיש? עונה לו אני מרגיש מצויין. ענה לו הרבי שזה הדבר הנורא ביותר שיכול להיות, שאתה לא מודע לחולי שלך.
הכי גרוע זה שאתה לא יודע שאתה רחוק מה' יתברך.
אות ודבר זה פה: עם ישראל היה בגלות. הם לא רצו לחזור לארץ בעלייה הראשונה, יש להם הסתרה אבל הם לא יודעים שהם בהסתרה. זה דבר גרוע מאוד. זה ההסתרה השנייה.
אבל שני הפירושים הללו עדיין לא מסברים את האוזן, מה זה קשור לאסתר כאישה?! לשאר האנשים יש קשר לאישיות של האדם. אצלנו מדובר על אסתר בתור תקופה, לא על אסתר כאישיות. מדוע כשהגמרא רוצה לברר מאיפה רואים על האישה אסתר מביאים 'אנוכי הסתר אסתיר'?
ניכנס למגילה ונראה היכן פוגשים את אסתר…
המלך אחשורוש עושה משתה גדול, המלך כטוב ליבו ביין קורא לוושתי, וושתי מסרבת וחמתו של המלך בערה בו, וושתי נעלמת מהסיפור. יום למחורת כך כתוב:
- אסתר פרק ב
(א) אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כְּשֹׁךְ חֲמַת הַמֶּלֶךְ אַחֲשְׁוֵרוֹשׁ זָכַר אֶת וַשְׁתִּי וְאֵת אֲשֶׁר עָשָׂתָה וְאֵת אֲשֶׁר נִגְזַר עָלֶיהָ: אחשוורוש קם בבוקר מתקפח מהיין ומהכאב ראש שהיה לו לאחר 187 יום של משתה, ולא מבין היכן וושתי… וושתי איננה. מספרים לו עבדיו שהוא חיסל אותה. ואחשורורש נשאר בודד… רואים אותו הנערים שלו ומציעים לו הצעה:
(ב) וַיֹּאמְרוּ נַעֲרֵי הַמֶּלֶךְ מְשָׁרְתָיו יְבַקְשׁוּ לַמֶּלֶךְ נְעָרוֹת בְּתוּלוֹת טוֹבוֹת מַרְאֶה:(ג) וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים אֶל יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וְנָתוֹן תַּמְרוּקֵיהֶן:(ד) וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹךְ תַּחַת וַשְׁתִּי וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ כֵּן: מה ציעים נערי המלך למלך? אומרים לו קשיב אדוני המלך אנחנו נעשה בחירה חופשית: נביא מלא נשים, יבואו מכל המדינות ותבחר את המלכה שלך… אם אני הייתי אחשורוש לא הייתי פועל ככה, אלא מתקשר למלך השכן, ומבקש את הבת שלו או משהו ברמה הזאת. מה פתאום אחשוורוש מסכים להצעה מטופשת כזאת של הבאת נשים פשוטות מהמדינות? ובנוסף, המציעים הם נערים! לא שרים… אנשים לא כל כך חכמים… מה פתאום הוא מקבל הצעה כזאת? הרי ראוי למלך אישה עם גינוני מלכות.
אחשוורוש לא היה טיפש, אלא מתוחכם מאוד. מה האג'נדה של אחשורוש?
אנחנו נמצאים במלכות פרס ומדי, מלכות פרס ומדי מגיעה אחרי מלכות בבל ויש פער אדיר בין שתי המלכויות האלה. מלכות בבל מגיעה למקום, שורפים את המקדש, ובקיצור מלכות מאוד אכזרית. 'לא רואה בעיניים' כמו שאומרים. אבל נבכודנצאר ובניו נפלו. ומגיעה מלכות חדשה, הלא היא מלכות פרס, והדמות של מלכות פרס היא 'דוב'. אחשוורוש אומר איך אני יעה שיאהבו את המלכות שלי ואף אחד לא ימרוד בי או ירצה לירש את השלטון שלי?
המהלך עוד מתחיל מכורש: כורש אומר הפוך בוא נחזיר כל עם למקום שלו ונגבה מיסים, ולכן הוא אומר לעם ישראל לחזור למקומו, והוא נתן חופש לכל העמים וביקש מהם ללכת למקומם ולחיות את האמונה שלו. פלורליסט גדול היה כורש.
השיא של זה הגיעה בימי אחשורוש: 180 יום אחשורוש עושה משתה שבו כל אחד מהשרים וכו' יכול להיכנס לבית המלך ולשתות יין איזה שהוא רוצה כמו המלך… והמוטו של המשטה הזה הוא 'לעשות כרצון איש ואיש', כל מה שתרצה תקבל.
מה הנקודה המייחדת מלך משאר האנשים? – זה שהוא עושה מה שבא לו. המלך אמר? עושים. אצל אחשורוש כל אחד יכול להיות מלך, "כרצון איש ואיש", אפילו לישון על המיטה של המלך אפשר… איזה מלך טוב! מלך שנותן לכולם להרגיש מלכים…
זה האג'נדה של אחשורוש, הוא רוצה לתת לכולם להרגיש מלכים. זה פרק א'.
מה קורה בפר ב'?
(ג) וְיַפְקֵד הַמֶּלֶךְ פְּקִידִים בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל נַעֲרָה בְתוּלָה טוֹבַת מַרְאֶה אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים אֶל יַד הֵגֶא סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים וְנָתוֹן תַּמְרוּקֵיהֶן: כולן יבואו לפה, ויהיה ריאליטי "מי רוצה להיות אשתו של המלך", כל הממלכה עסוקה במי תהיה המלכה. זה גורם לזה שלא תהיה מוטיביציה למרוד, כי יכול להיות שהבת שלי תהיה המלכה! ונקבל צ'ופרים מהמלך וכו'… אז אנשים לא ימרדו פה…. הממלכה עסוקה בכתבות בחדשות וכו' 'מי תהיה המלכה'…. אבל יותר עמוק מזה: כל אישה שמגיעה מביאים לה מה שהיא רוצה, שישה חודשים בתמרוקים וכו'…. המוטו של פרק ב' הוא "לעשות כרצון אישה ואישה", כל אחת יכולה להיות מלכה אומר אחשוורוש! אז למלך אחשורוש מתאים הגישה של הנערים…. מבחינתו זה קלף חזק לאושר של הממלחה שלו… (ד) וְהַנַּעֲרָה אֲשֶׁר תִּיטַב בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ תִּמְלֹךְ תַּחַת וַשְׁתִּי וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ כֵּן:
בתוך כל הבלאגן הזה יש איש יהודי…. אדם יחידי ששומר על הזהות שלו בתוך כל הצבעוניות הגדולה הזאת, בתוך בליל העמים הזה…
(ה) אִישׁ יְהוּדִי הָיָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה וּשְׁמוֹ מָרְדֳּכַי בֶּן יָאִיר בֶּן שִׁמְעִי בֶּן קִישׁ אִישׁ יְמִינִי:
(ו) אֲשֶׁר הָגְלָה מִירוּשָׁלַיִם עִם הַגֹּלָה אֲשֶׁר הָגְלְתָה עִם יְכָנְיָה מֶלֶךְ יְהוּדָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל: יש איש יהודי, ומזכיר לכולם "חבר'ה, אתם כל כך התלהבים מהמלך הזה במשתה ועכשיו עם הנערות, ואני מזכיר לכם כל הזמן שאנחנו בגלות"… "אשר הגלה, עם הגלה" חבר'ה, אנחנו בגלות!! שימו לב! מעבר לתפקיד הגדול של מרדכי, יש לו גם תפקיד משפחתי:
(ז) וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם וְהַנַּעֲרָה יְפַת תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה וּבְמוֹת אָבִיהָ וְאִמָּהּ לְקָחָהּ מָרְדֳּכַי לוֹ לְבַת: מה היחס בין מרדכי לאסתר? 'בת דודו', בת הדודה שלו. איך קראו לאסתר כשהיא נולדה? 'הדסה או אסתר'? חז"ל במסכת מגילה מתלבטים בזה… ובאמת זה מאוד מוזר כי אסתר היא היחדיה שמופיעה במגילה עם שתי שמות…. ומכאן ולהבא היא כבר לא הדסה, מכאן ולהבא היא אסתר. אז מה זה תורם לי שאמרת לי שקראת לה הדסה?
מאוד מעניין שאצל מרדכי כתוב ייחוס גדול, ואצל אסתר אין לה אב ואם אפילו…..
(ח) וַיְהִי בְּהִשָּׁמַע דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ וּבְהִקָּבֵץ נְעָרוֹת רַבּוֹת אֶל שׁוּשַׁן הַבִּירָה אֶל יַד הֵגָי וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אסתר לא רוצה ללכת, אסתר נלקחת לבית המלך אֶל בֵּית הַמֶּלֶךְ אֶל יַד הֵגַי שֹׁמֵר הַנָּשִׁים:
(ט) וַתִּיטַב הַנַּעֲרָה בְעֵינָיו וַתִּשָּׂא חֶסֶד לְפָנָיו וַיְבַהֵל אֶת תַּמְרוּקֶיהָ וְאֶת מָנוֹתֶהָ לָתֵת לָהּ וְאֵת שֶׁבַע הַנְּעָרוֹת הָרְאֻיוֹת לָתֶת לָהּ מִבֵּית הַמֶּלֶךְ וַיְשַׁנֶּהָ וְאֶת נַעֲרוֹתֶיהָ לְטוֹב בֵּית הַנָּשִׁים הנערה מוצאת חן בעיני הגיא, נותן לה את התמרוקים שלה, נותן לה משרתות…
(י) לֹא הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת עַמָּהּ וְאֶת מוֹלַדְתָּהּ מדוע אסתר לא אומרת את עמה ואת מולדתה? כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא תַגִּיד מדוע דחוף למרדכי שאסתר לא תגיד מהיכן היא? הרי לאחשורוש לא אכפת מהיכן היא באה… אין לו משהו נגד היהודים. רש"י אומר במפורש: מרדכי לא רצה שהיא תגיד, כי אם היא תגיד מה המולדת שלה כולם ידעו שהיא מהמשפחה של שאול והיא מיוחסת, ואז יקחו אותה למלך… מרדכי רצה שכמה שיותר 'יבעטו בה' ויוציאו אותה משם… נדלג לפסוק כ'… מדוע שם היא לא אומרת!?
מיילא בהתחלה היא לא הגידה את עמה ומולדתה כדי שהמלך לא יבחר בה, ניחא! אבל עכשיו כשכבר בחר בה, למה היא לא אומרת את עמה ומולדתה?
(יא) וּבְכָל יוֹם וָיוֹם מָרְדֳּכַי מִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי חֲצַר בֵּית הַנָּשִׁים לָדַעַת אֶת שְׁלוֹם אֶסְתֵּר וּמַה יֵּעָשֶׂה בָּהּ: כל יום מרדכי מגיע, זה לקח 4 שנים…. 4 שנים מרדכי מגיע בגשם בקור בשלג הולך לראות מה קורה עם אסתר…
(יב) וּבְהַגִּיעַ תֹּר נַעֲרָה וְנַעֲרָה לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ מִקֵּץ הֱיוֹת לָהּ כְּדָת הַנָּשִׁים שְׁנֵים עָשָׂר חֹדֶשׁ כִּי כֵּן יִמְלְאוּ יְמֵי מְרוּקֵיהֶן שִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בְּשֶׁמֶן הַמֹּר וְשִׁשָּׁה חֳדָשִׁים בַּבְּשָׂמִים וּבְתַמְרוּקֵי הַנָּשִׁים: בבית הנשים ציפורניים נשלפות… כל אחת רוצה להיות המלכה, 12 חודשים הן עובדות על עצמן להיראות טוב לפני המלך… כל הזהות שלהן נמחקת! הן הופכות להיות בובות! הכל חיצני! שנים עשר חודשים הנשים האלה מאבדות את זהותן…. כולן הופכות להיות דוגמנויות חסרות תוכן, חסרות אישיות! (יג) וּבָזֶה הַנַּעֲרָה בָּאָה אֶל הַמֶּלֶךְ אֵת כָּל אֲשֶׁר תֹּאמַר יִנָּתֵן לָהּ "כרצון אישה ואישה" מה שאת רוצה אני מביא לך…! שנה שלימה יש לך לחשוב מה את רוצה להביא למלך…! מה שבא לך! לָבוֹא עִמָּהּ מִבֵּית הַנָּשִׁים עַד בֵּית הַמֶּלֶךְ:
(יד) בָּעֶרֶב הִיא בָאָה וּבַבֹּקֶר הִיא שָׁבָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים שֵׁנִי אֶל יַד שַׁעַשְׁגַז סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַפִּילַגְשִׁים לֹא תָבוֹא עוֹד אֶל הַמֶּלֶךְ כִּי אִם חָפֵץ בָּהּ הַמֶּלֶךְ וְנִקְרְאָה בְשֵׁם: כולן מצפות 'אולי בי יבחר המלך'…
(טו) וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר לָקַח לוֹ לְבַת לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אסתר היא האישה היחידה שלא ביקשה דבר….. לֹא בִקְשָׁה דָּבָר כִּי אִם אֶת אֲשֶׁר יֹאמַר הֵגַי סְרִיס הַמֶּלֶךְ שֹׁמֵר הַנָּשִׁים הפק"ל הבסיסי, את זה אני לוקחת… וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל רֹאֶיהָ: אסתר מוצאת חן בעיני כולן כי היא לא מתחרה כמו כולן על ליבו של המלך… היא לא רוצה להיות שם…
(טז) וַתִּלָּקַח אֶסְתֵּר אֶל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶל בֵּית מַלְכוּתוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי הוּא חֹדֶשׁ טֵבֵת בִּשְׁנַת שֶׁבַע לְמַלְכוּתוֹ:
(יז) וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הַבְּתוּלֹת וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי: מה ראה המלך באסתר יותר מכל הנשים? "ותשא חן וחסד לפניו' כתוב פה… בפסוק ט' כתוב "ותיטב הנערה בעיניות ותשא חסד לפניו'… אז להגיא זה חסד, לבנות זה חן, ולמלך זה חן וחסד….
הגיא, מרוב שהוא ראה נשים שמבקשות כל הזמן, וראה את אסתר של ביקשה כלום, עשתה איתו חסד לכאורה, ולכן "ותשא חסד".. אצל הבנות "ותהיי אסתר נושאת חן"…. היא לא מתחרה על ליבו של המלך, אז כולן מפרגנות לה…
המלך רואה שני דברים: חן, וחסד… הוא ראה גם את היופי שלה וגם את האישיות… הוא ראה מישהי ששמרה על הנקודה הפנימית שלה, על היופי שלה….
המטרה של המלך כל הזמן שכולם יהיו מבסוטים…. אם הוא יבחר יווניה, כל העם הגרמני יכעס…. ואסתר, לא מגדת את עמה ומולדתה…. למלך טוב עם זה!! טוב לו שלא ידעו מאיזה עם היא! כי כולם יכולים להזדהות איתה…!
הגמרא אומרת שכל העמים אמרו שהם משלה…. כל עם ראה באסתר את בת האומה שלהם…. אז לאחשורוש היא המלכה האידאלית כי הוא רוצה שכולם יהיו מאושרים.
לכן:
(יח) וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ מִשְׁתֶּה גָדוֹל לְכָל שָׂרָיו וַעֲבָדָיו אֵת מִשְׁתֵּה אֶסְתֵּר וַהֲנָחָה לַמְּדִינוֹת עָשָׂה כי לא יודעים של מי היא… אז כולם זכו!… וַיִּתֵּן מַשְׂאֵת כְּיַד הַמֶּלֶךְ:
(יט) וּבְהִקָּבֵץ בְּתוּלוֹת שֵׁנִית??? מה?? מה פתאום מקבצים את הבתולות?.. אלא אומר המלך 'יש לכן הזדמנויות שניה לכבוש את ליבי'… שוב, כדי שלא יתבאסו עליו… וּמָרְדֳּכַי יֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ:
(כ) אֵין אֶסְתֵּר מַגֶּדֶת מוֹלַדְתָּהּ וְאֶת עַמָּהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה עָלֶיהָ מָרְדֳּכָי וְאֶת מַאֲמַר מָרְדֳּכַי אֶסְתֵּר עֹשָׂה כַּאֲשֶׁר הָיְתָה בְאָמְנָה אִתּוֹ:
בסוף הפרק יש מרד ביגתן ותרש, הכל קורס למלך מול העיניים, ואומר המלך אני צריך למנות מישהו חזק כמו המן שכל מי שימרוד הוא יקרע אותו, ולכן הוא ממנה את המן, מרדכי לא משתחווה, המן גוזר גזירה… ואז:
- אסתר פרק ד
(א) וּמָרְדֳּכַי יָדַע אֶת כָּל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה וַיִּקְרַע מָרְדֳּכַי אֶת בְּגָדָיו וַיִּלְבַּשׁ שַׂק וָאֵפֶר וַיֵּצֵא בְּתוֹךְ הָעִיר וַיִּזְעַק זְעָקָה גְדֹלָה וּמָרָה: וַיָּבוֹא עַד לִפְנֵי שַׁעַר הַמֶּלֶךְ כִּי אֵין לָבוֹא אֶל שַׁעַר הַמֶּלֶךְ בִּלְבוּשׁ שָׂק:
(ג) וּבְכָל מְדִינָה וּמְדִינָה מְקוֹם אֲשֶׁר דְּבַר הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ מַגִּיעַ אֵבֶל גָּדוֹל לַיְּהוּדִים וְצוֹם וּבְכִי וּמִסְפֵּד שַׂק וָאֵפֶר יֻצַּע לָרַבִּים איך יש מספד? מספד זה רק כשמישהו מת… אלא עוד 11 חודש היהודים הולכים להיהרג…. ועכשיו כשבריונים המניים הולכים ברחוב ורואים יהודי שעושה בלאגן, הורגים אותו במקום, כי יש עוד 11 חודש עד שימותו אז 'אין בעיה להרוג אותו עכשיו'… ומרדכי סופד על זה.
(ד) וַתָּבוֹאנָה נַעֲרוֹת אֶסְתֵּר וְסָרִיסֶיהָ וַיַּגִּידוּ לָהּ וַתִּתְחַלְחַל הַמַּלְכָּה מְאֹד יש לה חלחלה, משהו נורא… אסתר גם יודעת מה קורה לעם ישראל…. וַתִּשְׁלַח בְּגָדִים לְהַלְבִּישׁ אֶת מָרְדֳּכַי וּלְהָסִיר שַׂקּוֹ מֵעָלָיו וְלֹא קִבֵּל:
(ה) וַתִּקְרָא אֶסְתֵּר לַהֲתָךְ מִסָּרִיסֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר הֶעֱמִיד לְפָנֶיהָ וַתְּצַוֵּהוּ עַל מָרְדֳּכָי לָדַעַת מַה זֶּה וְעַל מַה זֶּה מה השורש הרוחני? מה קרה פה? למה התרחש כל האירוע הזה? כל הגזירה הזאת??
(ו) וַיֵּצֵא הֲתָךְ אֶל מָרְדֳּכָי אֶל רְחוֹב הָעִיר אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר הַמֶּלֶךְ:
(ז) וַיַּגֶּד לוֹ מָרְדֳּכַי אֵת כָּל אֲשֶׁר קָרָהוּ וְאֵת פָּרָשַׁת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר אָמַר הָמָן לִשְׁקוֹל עַל גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ ביהודיים בַּיְּהוּדִים לְאַבְּדָם:
(ח) וְאֶת פַּתְשֶׁגֶן כְּתָב הַדָּת אֲשֶׁר נִתַּן בְּשׁוּשָׁן לְהַשְׁמִידָם נָתַן לוֹ לְהַרְאוֹת אֶת אֶסְתֵּר וּלְהַגִּיד לָהּ וּלְצַוּוֹת עָלֶיהָ לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ לְהִתְחַנֶּן לוֹ וּלְבַקֵּשׁ מִלְּפָנָיו עַל עַמָּהּ: הגיע הזמן לחשוף את עצמך, לכי למלך ותגידי לו שאת יהודיה, תצילי את עמך.
(ט) וַיָּבוֹא הֲתָךְ וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר אֵת דִּבְרֵי מָרְדֳּכָי:(י) וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַהֲתָךְ וַתְּצַוֵּהוּ אֶל מָרְדֳּכָי:
(יא) כָּל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ וְעַם מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ יוֹדְעִים אֲשֶׁר כָּל אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר יָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֶל הֶחָצֵר הַפְּנִימִית אֲשֶׁר לֹא יִקָּרֵא אַחַת דָּתוֹ לְהָמִית לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְחָיָה וַאֲנִי לֹא נִקְרֵאתִי לָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ זֶה שְׁלוֹשִׁים יוֹם: ולכן מה? 'לכן אני לא יכולה ללכת'.. אסתר משאירה את זה פתוח… אסתר אומרת ששלושים יום המלך לא פגש אותה, והיא אומרת לו תשמע מרדכי אני לא יכולה לעשות מה שאמרת לי, פעם ראשונה אגב.
(יב) וַיַּגִּידוּ לְמָרְדֳּכָי אֵת דִּבְרֵי אֶסְתֵּר: פ
(יג) וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל אֶסְתֵּר אַל תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית הַמֶּלֶךְ מִכָּל הַיְּהוּדִים מה את חושבת שבגלל שהזהות של לא מוגדרת אז תימלטי ואת תינצלי? המן עושה עבודת שורשים! הוא ימצא אותך! הוא ידע שאת יהודייה, הוא לא ישקוט עד שהיהודי האחרון ישרף:
(יד) כִּי אִם הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר למרדכי יש אמונה חזקה וברורה שההצלחה בוא תבוא… רווח והצלחה תבוא ליהודים! מה זה כי החרש תחרישי? זה מזכיר מה? זה מזכיר את הסתר אסתיר………………………….. וְאַתְּ וּבֵית אָבִיךְ מה פתאום הוא מזכיר את בית אביך? מרדכי רוצה לרמז לה משהו מאוד עמוק ביחס לשאול.. מה הקשר בין אסתר לשאול ?….תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת:
אומרת הגמרא במגילה:
- תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג עמוד ב
בשכר צניעות שהיתה בה ברחל – זכתה ויצא ממנה שאול, ובשכר צניעות שהיה בו בשאול – זכה ויצאת ממנו אסתר… התכונה הבולטת באישיות הנקראת שאול זאת צניעות. אגב זה מעניין שלא מייחסים לשאול את מרדכי אלא את אסתר… ומה צניעות היתה בשאול איזה צניעות היתה בו? – דכתיב (שמואל א' י') ואת דבר המלוכה לא הגיד לו אשר אמר שמואל – זכה ויצאת ממנו אסתר. שאול אחרי שהוא חוזר הביתה אחרי ששמואל מודיע לו שהוא הולך להיות מלך.. דוד שלו שואת אותו איפה הית וכו', אבל שאול לא אומר לו את הבשורה הכי מרעישה, שהוא מלך… זאת צניעות!
מכאן מסיק המהרשא:
- מהרש"א חידושי אגדות מסכת מגילה דף יג עמוד ב
מכלל צניעות הוא שלא יודיע אדם מעלתו כנאמר יְהַלֶּלְךָ זָר וְלֹא פִיךָ נָכְרִי וְאַל שְׂפָתֶיךָ: (משלי כז ב) … אל תספר על עצמך. תשתוק. תן לאחרים לספר. תהיה צנוע. לכן "לא יודיע אדם מעלתו"… לכן שאול לא אומר שהוא ראוי להיות מלך…
הצניעות של שאול מתחילה עוד לפני זה:
- שמואל א פרק ט
(א) וַיְהִי אִישׁ מִבִּנְיָמִין וּשְׁמוֹ קִישׁ בֶּן אֲבִיאֵל בֶּן צְרוֹר בֶּן בְּכוֹרַת בֶּן אֲפִיחַ בֶּן אִישׁ יְמִינִי גִּבּוֹר חָיִל זוכרים איפה ראינו איש ימיני? אצל מרדכי….:
(ב) וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל בָּחוּר וָטוֹב וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם: בחור טוב מכל הבחינות, היו לו את כל התכונות ביחס למלך..! מלך אידיאלי…. שאול עוסק באתונות שאיבד קרוב שלו…
(יח) וַיִּגַּשׁ שָׁאוּל אֶת שְׁמוּאֵל בְּתוֹךְ הַשָּׁעַר וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא לִי אֵי זֶה בֵּית הָרֹאֶה:
(יט) וַיַּעַן שְׁמוּאֵל אֶת שָׁאוּל וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָרֹאֶה עֲלֵה לְפָנַי הַבָּמָה וַאֲכַלְתֶּם עִמִּי הַיּוֹם וְשִׁלַּחְתִּיךָ בַבֹּקֶר וְכֹל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ אַגִּיד לָךְ:
(כ) וְלָאֲתֹנוֹת הָאֹבְדוֹת לְךָ הַיּוֹם שְׁלֹשֶׁת הַיָּמִים אַל תָּשֶׂם אֶת לִבְּךָ לָהֶם כִּי נִמְצָאוּ וּלְמִי כָּל חֶמְדַּת יִשְׂרָאֵל כל העושר של ישראל הֲלוֹא לְךָ וּלְכֹל בֵּית אָבִיךָ: עוד הפעם חוזר… מה שאול מגיב למה ששמואל אומר לו?
(כא) וַיַּעַן שָׁאוּל וַיֹּאמֶר הֲלוֹא בֶן יְמִינִי אָנֹכִי הוא לא אאומר 'אנוכי איש ימיני' שזה לשון חשיבות… מִקְּטַנֵּי שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל וּמִשְׁפַּחְתִּי הַצְּעִרָה מִכָּל מִשְׁפְּחוֹת שִׁבְטֵי בִנְיָמִן וְלָמָּה דִּבַּרְתָּ אֵלַי כַּדָּבָר הַזֶּה אני לא ראוי! בייחוס שלי אני לא ראוי! הנקודה המרכזית של שאול היא הצניעות….
הצניעות שלו אפילו מתגלה בעשיית הצרכים, בצדדים החיצוניים:
- שמואל א פרק כד
(ב) וַיִּקַּח שָׁאוּל שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ בָּחוּר מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ לְבַקֵּשׁ אֶת דָּוִד וַאֲנָשָׁיו עַל פְּנֵי צוּרֵי הַיְּעֵלִים:
(ג) וַיָּבֹא אֶל גִּדְרוֹת הַצֹּאן עַל הַדֶּרֶךְ וְשָׁם מְעָרָה וַיָּבֹא שָׁאוּל לְהָסֵךְ אֶת רַגְלָיו וְדָוִד וַאֲנָשָׁיו בְּיַרְכְּתֵי הַמְּעָרָה יֹשְׁבִים: שאול רוד, אחרי דוד, ושאול אומר לאנשיו אני צריך ללכת לשירותים… שאול מאוד צנוע, נכנס למערה ושם עושה צרכיו… בתוך המערה יושבים דוד ואנשיו, כשהם רואים את שאול הם רועדים מפחד…. ואז הם קולטים שהם רואים בחושך כי הם התרגלו, ושאול הוא הפגיע, והם מבינים שהם יכולים להרוג אותו….
(ד) וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי דָוִד אֵלָיו הִנֵּה הַיּוֹם אֲשֶׁר אָמַר יְקֹוָק אֵלֶיךָ הקב"ה שלח אליך את שאול! תהרוג אותו!… הִנֵּה אָנֹכִי נֹתֵן אֶת אֹיִבְךָ בְּיָדֶךָ וְעָשִׂיתָ לּוֹ כַּאֲשֶׁר יִטַב בְּעֵינֶיךָ תחסל אותו!! וַיָּקָם דָּוִד חושבים שהוא הולך לעשות מה שיעצו לו… ואז: וַיִּכְרֹת אֶת כְּנַף הַמְּעִיל אֲשֶׁר לְשָׁאוּל בַּלָּט: הוא מתקרב אליו מרחק של חצי מטר…. ואז אומר לאנשיו כך:
(ו) וַיֹּאמֶר לַאֲנָשָׁיו חָלִילָה לִּי מֵיקֹוָק אִם אֶעֱשֶׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לַאדֹנִי לִמְשִׁיחַ יְקֹוָק משיח ה'?!? בואנ'ה הוא רוצה להרוג אותך מה עובר עליך דוד?? לִשְׁלֹחַ יָדִי בּוֹ כִּי מְשִׁיחַ יְקֹוָק הוּא:
(ז) וַיְשַׁסַּע דָּוִד אֶת אֲנָשָׁיו בַּדְּבָרִים האנשים שלו רוצים למרוד בו.. הם לא מסכימים! סליחה, כשאתה נרדף אנחנו איתך, גם אנחנו נרדפים, תהרוג אותו כבר!! אומרים אנשיו… וְלֹא נְתָנָם לָקוּם אֶל שָׁאוּל 'אני המפקד. שקט. אף אחד לא קם'… וְשָׁאוּל קָם מֵהַמְּעָרָה וַיֵּלֶךְ בַּדָּרֶךְ: מה הנקודה?? למה דוד לא הרג אותו…??
- תלמוד בבלי מסכת ברכות דף סב עמוד ב
+שמואל א' כ"ד+ ואמר להרגך ותחס עליך, ואמר? ואמרתי מיבעי ליה! ותחס? וחסתי מיבעי ליה! – אמר רבי אלעזר, אמר לו דוד לשאול: מן התורה – בן הריגה אתה, שהרי רודף אתה, והתורה אמרה: בא להרגך השכם להרגו נו אז למה לא הרגתי אותך??. אלא צניעות שהיתה בך ( רש"י – שנכנס למערה בשביל הצנע, ואף שם נהג צניעות) – היא הצניעות שבך חסה עליך, ומאי היא – דכתיב (שמואל א' כ"ד) וַיָּבֹא אֶל גִּדְרוֹת הַצֹּאן עַל הַדֶּרֶךְ וְשָׁם מְעָרָה וַיָּבֹא שָׁאוּל לְהָסֵךְ אֶת רַגְלָיו. תנא: גדר לפנים מן גדר, ומערה לפנים ממערה נכנס למקום שאף אחד לא יראה אותו… אז הצניעות שלך היא שמרה עליך. להסך – אמר רבי אלעזר: מלמד שסכך עצמו כסוכה.
יש איזה פסול בעשיית צרכים?…? זה טבעי…
שאול המלך הוא גדול האנשים הצנועים, והוא מצניע עצמו אפילו כשהוא בשירותים. הוא לא נותן לשום דב בעולם להסיט את עצמו מלעשות את רצון ה'…
דוד חשב שאולי יש לו איזה נקודה פוליטית שמתוכה רוצה הוא להרוג אותו
אבל דוד כשרואה את צניעותו של שאול הוא מבין שאין ל ושום אינטרס אישי, ולא יכול להיות שאדם כזה ירדוף מישהו אחר בגלל שיקולים זרים אינטרסנטים, אז הוא רודף אחרי מצד ההשגחה האלוקית.. "אתה משיח ה" בגלל הצניעות שלך.. .זאת התכונה המרכזית של שאול
ולכן דוד לא יכול להרוג אותו
כי כשאתה השליח של ריבונו של עולם נאי לא יכול להרוג אותך….
מקוף נוסף שבו מובלטת צניעותו…
יש אירוע נדיר, לאחר 400 שנה שלא היה מלך בישראל עכשיו הולכים להמליך מלך… כולם באים…
- שמואל א פרק י
שמואל עושה הגרלה…
(כ) וַיַּקְרֵב שְׁמוּאֵל אֵת כָּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּלָּכֵד שֵׁבֶט בִּנְיָמִן:
(כא) וַיַּקְרֵב אֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָיו וַתִּלָּכֵד מִשְׁפַּחַת הַמַּטְרִי וַיִּלָּכֵד שָׁאוּל בֶּן קִישׁ וַיְבַקְשֻׁהוּ וְלֹא נִמְצָא האדם היחידי שלא נמצא הוא שאול!… שאול לא נמצא… אז כנראה שזה לא הוא….:
(כב) וַיִּשְׁאֲלוּ עוֹד בַּיקֹוָק אולי נ בחר מישהו אחר? הֲבָא עוֹד הֲלֹם אִישׁ ס וַיֹּאמֶר יְקֹוָק הִנֵּה הוּא נֶחְבָּא אֶל הַכֵּלִים מה זה נחבא אל הכלים?? נחבא אל הכלים: הרי כולם מגיעים מרמת הגולן מחיפה וכו', איך אנשים מגיעים? ברכב במרצדס בחמור.. מגיעים למצפה, יש שם אלפי בהמות ואלפי חמורים, צריכים לשים מאזין…. שאול מתנדב לשמור עליהם! שאול הלך לשמור על הכלים…. הוא נשאר לשמור על החמורים… זה נחבא אל הכלים..
(כג) וַיָּרֻצוּ וַיִּקָּחֻהוּ מִשָּׁם וַיִּתְיַצֵּב בְּתוֹךְ הָעָם וַיִּגְבַּהּ מִכָּל הָעָם מִשִּׁכְמוֹ וָמָעְלָה:
(כד) וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל כָּל הָעָם הַרְּאִיתֶם אֲשֶׁר בָּחַר בּוֹ יְקֹוָק כִּי אֵין כָּמֹהוּ בְּכָל הָעָם וַיָּרִעוּ כָל הָעָם וַיֹּאמְרוּ יְחִי הַמֶּלֶךְ כל העם כל העם נמצא שם.. וכולם צועקים "יחי המלךךךךך'… איך שאול מגיב?
(כה) וַיְדַבֵּר שְׁמוּאֵל אֶל הָעָם אֵת מִשְׁפַּט הַמְּלֻכָה וַיִּכְתֹּב בַּסֵּפֶר וַיַּנַּח לִפְנֵי יְקֹוָק וַיְשַׁלַּח שְׁמוּאֵל אֶת כָּל הָעָם אִישׁ לְבֵיתוֹ: אוקי, שאול מבין שהוא מלך, מה עושים עכשיו? הרי לא היה מלך עד עכשיו… אז שאול הולך….. לבית!
(כו) וְגַם שָׁאוּל הָלַךְ לְבֵיתוֹ גִּבְעָתָה וַיֵּלְכוּ עִמּוֹ הַחַיִל אֲשֶׁר נָגַע אֱלֹהִים בְּלִבָּם:
(כז) וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה האדם הזה הוא יושיע אותנו? וַיִּבְזֻהוּ זה מזכיר את המן "ויבז המן בליבו'… וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה וַיְהִי כְּמַחֲרִישׁ … "החרש תחרישי'…
שאול מחריש כי וואלה, אולי הם צודקים…. 'אתה ראוי למלך'? שאול שותק כי מבחינתו הוא לא ראוי..
חז"ל אומרים שפה שורש הכישלון של שאול…
- תלמוד בבלי מסכת יומא דף כב עמוד ב
אמר רב יהודה אמר רב: מפני מה נענש שאול? מה השורש הפנימי של שאול שהפילה אותו? (רש"י- לבוא לידי דבר שעליו ניטל ממנו מלכות)
– מפני שמחל על כבודו(- שמתחילת מלכותו מחל על כבודו, וגילה על עצמו שאינו כדאי למלוך), שנאמר: וּבְנֵי בְלִיַּעַל אָמְרוּ מַה יֹּשִׁעֵנוּ זֶה וַיִּבְזֻהוּ וְלֹא הֵבִיאוּ לוֹ מִנְחָה וַיְהִי כְּמַחֲרִישׁ(שמואל א' י), הוא שתק מתי שלא היה צריך לשתוק! אתה היית צריך למחות כנגדים…
גם לאחר מכן כשנחש העמוני נלחם נגדו ושאול מחסל אותו, (יב) וַיֹּאמֶר הָעָם אֶל שְׁמוּאֵל מִי הָאֹמֵר שָׁאוּל יִמְלֹךְ עָלֵינוּ תְּנוּ הָאֲנָשִׁים וּנְמִיתֵם: תביא את האנשים שביזו אותך ונהרוג אותם!
(יג) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל???? לא דיברו איתך! … לֹא יוּמַת אִישׁ בַּיּוֹם הַזֶּה כִּי הַיּוֹם עָשָׂה יְקֹוָק תְּשׁוּעָה בְּיִשְׂרָאֵל צרי להרוג את מי שמורד במלכות!…:
צניעות זה דבר נהדר….
אבל כשאתה הופך להיות מלך, פה אין צניעות!!
כשהם מבזים אותך הם מבזים את הקב"ה! אתה כבר לא בן אדם פרטי אתה משיח ה' אתה שליח של ריבונו של עולם!
מישהו יוצא נגדך זה לא שהוא יוצא נגד שאול הפרטי אלא נגד מלכות ה'!! אתה לא אדם פרטי!
פה צניעות מעידה על אדישות על חוסר ה בנה מה התפקיד שלך..
אז במלחמת עמלק כשהם אומר לך תשמע בוא נשמור על הצאן אתה שומר על הצאן..
אומר ממרדכי עד עכשיו רצינו להישאר צנועים… תשמרי על המקור שלך, זה ישאר אצלך אל תחשפי את זה כמו הנערות ההן.. תשמרי על זה בתוך הנפש פנימה… מהר מאוד הפולנייה והשבדיות מהר מאוד מחקו להן את הזהות.. ואת אסתר תשמרי על משהו שלאף אחד לא יהיה חלק בו.. תשארי צנועה….
אבל עכשיו הגיעה הזמן לתקן את החטא שאול!!
זה לא הזמן לשתוק!! אם שותקת זה אומר שאת אדישה… אתה לא מבינה למה את פה!!
"בעת הזאת" אם את שותקת איבדת את זהותך מרוב ניעותך!!!
אפשר להיות חסר זהות מרוב החצנה, ואפשר להיות חסר זהות מרוב צניעות, כי אין לך חוט שדרה…
עד עכשיו שמרת על חוט השדרה שלך, אבל עכשיו הגיע הזמן לגלות את זה, ולא כמו שאול שפספס את הרגע המתאים ואיבד את מלכותו עקב כך…
"אם החרש תחרישי בעת הזאת את ובית אביך תאבדו".. הגעת למלכות אחרי שנים ארוכות שלא היה מלך.. פעם ראשונה שיש מלכה לישראל.. למה ה' שם אותך כי יש בך את הצניעות של שאול מצד אחד, ומצד שני את יכולה לתקן את הפגם של שאול…
למה לאסתר יש שתי שמות?
כי אסתר כל הזמן הולכת במתח הזה בין אסתר להדסה..
אסתר זה להסתיר… אבל מה זה הדס?
חז"ל אומרים שעם ישראל נמשל להדס, זה ביטוי לכך שאדם נשאר יהודי למרות כל העבירות שלו…
הדס זה עץ שבו לא רואים פנימיות, רואים עלים, אבל י ש משהו שמחזיק את כל הפנים הזה, יש עץ, עצמיות. יש לו עמוד שדרה.
את אסתר נאבקת בין שתי כוחות, בין ההסתרה לבין שמירה על העץ הפנימי שלך…
ואל תשכחי את השם העברי שלך את הדסה את חוט השדרה שלך כי את יכולה להימחק פה…
שאלנו מה המקור של אסתר מן התורה…?
שואלים חז"ל מאיפה אסתר תשאב כוחות להתמודד עם המצב הקשה שהיא נמצאת?
"ואנוכי הסתר אסתיר"..
אם יש בתוכך אנוכי, יש לך זהות, אני עצמי, אז "הסתר אסתיר" כמו שאול, זה רק אם יש לך אנוכי, אישיות! רק אז אפשר להצניע ולהסתיר…
'אם הרחש תחרישי " אז כל תפיסת העולם השאולית תבוא לידי ביטוי ותאבדי את זהותך לעד.. זה ההזדמנות שלך…
איך אסתר מגיבה?
(טו) וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לְהָשִׁיב אֶל מָרְדֳּכָי:
(טז) לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי:
(יז) וַיַּעֲבֹר מָרְדֳּכָי וַיַּעַשׂ כְּכֹל אֲשֶׁר צִוְּתָה עָלָיו אֶסְתֵּר: ס
אסתר מבינה שהתפקיד שלה הוא תפקיד מלכותי שניתן לה מאת ה', היא מבינה שעכשיו היא לא אסתר, אלא אסתר המלכה. אני מבינה שלעת כזאת הגעתי למלכות וזה לא הזמן להחריש, אלא לגלות את הנקודה הפנימית ששמרתי עליה תמיד שלא תימחק. שנזכה לשמור על האישיות שלנו, על ההדסיות שלנו בתוך העולם שלנו.